Słówko tygodnia: MMO

co-oznacza-skrot-mmo-slowko-tygodnia-mmoZałożył słuchawki i rozmawia z drużyną przez komunikator. Chyba ustalają strategię, używają enigmatycznych skrótów. Narzekają na jakieś lagi. Brzmi znajomo?

MMO, a konkretnie MMOG (massively multiplayer online game), to rodzaj gry, w której świecie jednocześnie grają ze sobą duże liczby użytkowników. Aby grać w MMO konieczne jest połączenie z internetem. Podstawową cechą gier MMO jest to, że świat gry istnieje niezależnie od naszego w nim udziału. Niezależnie, czy logujemy się na pięć minut, czy na pięć godzin dziennie, świat gry rozwija się przez pełne 24 godziny dzięki innym graczom. Stąd, aby znaleźć się w czołówce graczy, należy poświęcić na grę MMO naprawdę dużo czasu. Nie ma możliwości zapisu gry, aby w razie niepowodzenia powrócić do ostatniego punktu, nie możemy wcisnąć pauzy podczas rozgrywki, czas płynie tak samo jak w rzeczywistości.

Gry MMO możemy podzielić między innymi ze względu na:

  • gatunek gry  – czyli poszczególne gatunki gier, takie jak FPS, RTS, RPG, które rozgrywają się w trybie wieloosobowym za pośrednictwem sieci. Wystarczy, że pomyślimy o klasycznym FPS i dodamy do niego możliwość grania online z ludźmi z całego świata bądź danego obszaru – powstanie MMOFPS. Z połączenia gry strategicznej i MMO otrzymamy MMOSG (massively multiplayer online strategic game), czyli takie gry jak Settlers Online, Travian czy Anno Online. Jednak niepodzielnym liderem wśród MMOGs są te, które czerpią z gier fabularnych (RPG). Z pewnością kojarzycie grę World od Warcraft, która od czasu wydania w 2004 roku nieprzerwanie jest najpopularniejszą grą MMORPG. Fabularne gry online to także nowsze hity, przykładowo AiONGuild WarsWildstar, czy swego czasu popularny wśród polskiej młodzieży Metin2.
  • platformę gry – możemy grać dzięki ściągniętemu ze strony gry tzw. klientowi (programowi, który instaluje i zarządza grą) lub za pomocą przeglądarki – mówimy wówczas o grach przeglądarkowych. Gra przeglądarkowa często polega na wydawaniu komend, których wykonanie trwa określoną ilość czasu. Te czynności to inicjowanie ataków, rozbudowa bazy, obmyślenie kolejnych ruchów. Po zaakceptowaniu akcji możemy opuścić grę – komenda zostanie wykonana niezależnie od tego, czy jesteśmy w grze. Stąd duża popularność gier tego typu gier wśród pracowników biurowych. 🙂 Gry potrzebujące instalacji na dysku komputera wymagają od nas bycia online podczas podejmowania wszystkich akcji. Skutki naszych decyzji są widocznie od razu (zmieniamy stój postaci – za chwilkę widzimy, jak wygląda, przemieszczamy się w inne miejsce świata – widzimy podróż postaci i tak dalej).
  • model płatności – w zależności od możliwości finansowych możemy za grę płacić (mówimy wtedy o grze mmo pay-to-play) lub grać za darmo (free-to-play). W grach pay-to-play płacimy miesięczny abonament (często jest to około 40-50 złotych miesięcznie, jak w przypadku World of Warcraft) lub przy zakupie gry wnosimy pojedynczą opłatę (przykładowo 130 złotych za grę Guild Wars). Free-to-play pozwala nam na darmowe ściągnięcie tytułu, jednak w świecie gry dostępne są sklepy i domy aukcyjne, w których możemy za realne pieniądze kupić ulepszenia i niektóre przedmioty. Tak naprawdę free-to-play jedynie do pewnego momentu jest całkowicie za darmo. Z czasem skuszeni wizją szybkiego podniesienia naszych możliwości w grze, kupujemy oferowane dodatki i w konsekwencji często wydajemy na grę dużo więcej, niż gdybyśmy zapłacili miesięczny abonament za (często dużo ładniejszą graficznie i lepiej zbalansowaną) grę pay-to-play. 

Ekonomia w grach typu MMO jest bardzo ważna. Twórcy co prawda początkowo ustalają cenę wewnętrznej waluty w grze, jednak to gracze wpływają na to, jak kształtuje się popyt i podaż na konkretne dobra. Stąd też światy MMO stają się niezwykle rozbudowane i po kilku latach od startu gry bariera wejścia dla nowego gracza może być nie do pokonania. Jednak jeśli tylko zagłębimy się w świat gry, możemy z niej wyciągnąć naprawdę wiele.

Wystarczy uważna gra, aby rozwinąć parę naprawdę potrzebnych w życiu umiejętności analitycznych, językowych czy przywódczych (więcej o tym tutaj). Jednocześnie świat MMO pozwala na stworzenie lepszego wizerunku samego siebie, gdzie z wirtualnymi przyjaciółmi jesteśmy w stanie zdziałać dużo więcej, niż w rzeczywistości. To poczucie mocy, siły i wsparcia jest uzależniające i jeśli nie czujemy się wystarczająco pewnie w świecie realnym, bardzo łatwo możemy wciągnąć się w ten z ekranu komputera. Temat uzależnienia behawioralnego od gier wideo jest tak szeroki, że poruszymy go w jednym z najbliższych artykułów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ