E-sport włączony do definicji sportu – nowelizacja ustawy o sporcie przegłosowana w Sejmie

img_5438Czy e-sport jest sportem? Tak! I to już oficjalnie! Sejm RP przyjął wczoraj nowelizację ustawy o sporcie, w której między innymi rozszerzono jego definicję. Co to właściwie oznacza dla graczy w Polsce?

Wczorajsze obrady Sejmu i głosowanie nad nowelizacją ustawy o sporcie pociągną za sobą szereg zmian, które pozytywnie wpłyną na rozwój i promocję e-sportu w Polsce. Teraz nowelizacją zajmie się Senat. Jeśli przyjmie ją w obecnej formie, trafi ona do podpisu prezydenta.

Eksperci twierdzą, że rozpoczęte zmiany legislacyjne nie tylko pozytywnie wpłyną na wizerunek e-sportu, ale także mogą w przyszłości doprowadzić do zrównania e-sportu czy innych sportów opartych na aktywności intelektualnej (szachy, brydż sportowy) ze sportem tradycyjnym.

Nowa definicja sportu w Polsce

Po nowelizacji ustawy definicja sportu będzie brzmiała tak:

1. Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

1a. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego. ¹

Ta z pozoru minimalna zmiana, rozszerzenie definicji sportu, nie oznacza jednak nadania e-sportowi statusu prawnego. Pociąga jednak za sobą chociażby dodatkowe możliwości ubiegania się o dofinansowania na działania e-sportowe, stypendia dla najlepszych zawodników, pozyskania sponsorów czy działań marketingowych. 

Ministerstwo Sportu i Turystyki wyjaśnia cel zmiany definicji sportu

Ministerstwo Sportu i Turystyki w oficjalnym komunikacie wyjaśnia sedno zmian w definicji sportu: Nowe propozycje nie zmieniają statusu prawnego tzw. e-sportu, są natomiast zmianami technicznymi i symbolicznymi. Mają być wyrazem doceniania poszczególnych sportów umysłowych, a także symbolicznym otwarciem się na środowisko tzw. esportu. Nowelizacja ustawy o sporcie nie zrównuje sportu tradycyjnego i tzw. sportu elektronicznego – daje natomiast większe możliwości w zakresie promowania i realizowania programów upowszechniających aktywność fizyczną wśród osób uprawiających sporty umysłowe, w tym tzw. esporty.

Nie ma wątpliwości, że nowelizacja ustawy o sporcie przełoży się więc na dużo większe możliwości promocji tradycyjnej aktywności fizycznej podczas wydarzeń e-sportowych. Być może na najbliższym Intel Extreme Masters czy Warsaw Games Week pojawią się inicjatywy Ministerstwa Sportu i Turystyki promujące aktywny tryb życia? Osobiście nie mam nic przeciwko, po dobrej partyjce lub rozgrywkach ulubionej drużyny (Go, Dignitas!) z chęcią odprężę się grając w koszykówkę czy piłkę nożną. 🙂

Jednocześnie wprowadzone zmiany i zainteresowanie rządu e-sportem, dają nadzieję na to, że z czasem zostaną uregulowane inne kwestie, chociażby sprawa dopingu w podczas rozgrywek elektronicznych.

W przypadku e-sportu dopingiem nie jest jedynie zażywanie nielegalnych lub zabronionych substancji, jak chociażby głośna sprawa zażywania leków na ADHD przez profesjonalnych graczy w celu zwiększenia koncentracji. W świetle nowej definicji sportu za doping powinniśmy uznać i co za tym idzie wyciągać prawne konsekwencje w przypadku używania przez profesjonalnego gracza nielegalnego oprogramowania dającego przewagę podczas rozgrywek.

Decydenci rzekli: e-sport rozwija graczy

We wprowadzonych niewielkich zmianach najbardziej jednak cieszy mnie uzasadnienie rozszerzenia definicji sportu. Nie spodziewałam się tak celnej analizy i zrozumienia e-sportu. A jednak! Sami przeczytajcie, jak rząd umotywował konieczność rozszerzenia definicji sportu:

Zasadność powyższego rozwiązania wynika z faktu, że nie tylko aktywność fizyczna sprzyja umacnianiu więzi społecznych czy budowaniu własnej wartości. Angażowanie aktywności umysłowej poprzez grę w brydża sportowego, warcaby, czy szachy, a także sporty elektroniczne stwarza możliwość rozwoju intelektualnego, wzmacnia relacje społeczne, sprzyja socjalizacji uczestników, dodaje pewności siebie. Skutki aktywności intelektualnej w aspekcie społecznym są zatem podobne do uprawiania aktywności fizycznej. Należy również mieć na względzie, że profesjonalne podejście do gry w szachy, warcaby, brydża sportowego, a także sporty elektroniczne wymaga od uczestników uprawiania aktywności fizycznej. Ponadto gry w szachy, warcaby, brydża sportowego oraz sporty elektroniczne wyrabiają szybkość reakcji oraz rozwijają strategiczne myślenie.²

Celnie. W samo sedno! To naprawdę dobra, acz na tę chwilę za mała, zmiana dla e-sportu w naszym kraju. Trzymam mocno kciuki za kolejne działania, które pozytywnie wpłyną na kondycję sportu elektronicznego w Polsce!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ