Europejski e-sport zarobi 325 mln dolarów. Polki wśród najchętniej grających w Europie!

E-sport na całym świecie rośnie w siłę. Eksperci SuperData i PayPal szacują, że w 2018 roku zyski z e-sportu w Europie osiągną 325 milionów dolarów.

E-sport, czyli żyła złota?

Według badania przeprowadzonego przez PayPal i SuperData w minionym roku europejski sport elektroniczny zarobił 253 mln dolarów. Polski rynek e-sportu w 2017 roku wyceniono na 10 mln dolarów. Tym samym rodzimy e-sport zajął pierwsze miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej, wyprzedzając rynki we Włoszech, Holandii czy Hiszpanii. Najwięcej na sporcie elektronicznym zarobili Rosjanie (38 mln dolarów).

Rok 2018 ma przynieść europejskiemu sportowi elektronicznego kolejne zawrotne sumy. Eksperci przewidują, że w tym roku wartość e-sportu wzrośnie w badanych krajach średnio o 29% (w Polsce o 22%). To niezwykle dynamiczny wzrost. Wystarczy dla porównania zerknąć na prognozowane wzrosty dla rynku mediów i rozrywki (3,3%) czy rynku IT w Polsce (4,3%).

Młodzi, grający, pełnoletni

Aż 27 milionów Europejczyków jest zaangażowana (gra, ogląda) w sport elektroniczny. Analitycy szacują, że do końca 2019 roku liczba e-graczy wzrośnie o 21% (w porównaniu z rokiem 2017). Co ciekawe, w tym samym czasie liczba osób zainteresowanych e-sportem wzrośnie w Polsce aż o… 56%! Szacuje się, że obecnie w Polsce mamy 924 tysiące osób zaangażowanych w e-sport.

Pewnie część z Was myśli, że statystyczny fan e-sportu jest w wieku gimnazjalnym (w końcu kto stoi w kolejkach do wejścia na Intel Extreme Masters w Katowicach?). Nic bardziej mylnego. Owszem, fan sportu elektronicznego jest młody, ale zdecydowanie pełnoletni. 43% Polaków zainteresowanych e-sportem jest między 18 a 24 rokiem życia. Niemal 1/3 (27%) stanowią osoby między 25 a 34 urodzinami. Niepełnoletni e-gracze i fani to niespełna 3% badanych osób.

Polski e-sport coraz bardziej kobiecy

Okazuje się, że niemal 1/4 polskich fanów sportu elektronicznego (24%) to kobiety. W pasji do e-sportu Polki wyprzedzane są jedynie przez Szwedki (tam 25% z deklarujących zainteresowanie e-sportem to kobiety). Średnio 18% badanych Europejczyków zainteresowanych wirtualnymi rozgrywkami to kobiety. Najmniejsze zainteresowanie e-sportem wśród Pań odnotowano w Bułgarii, Hiszpanii i Włoszech (stanowią tam od 11 do 13 %).

Tak, grająca kobieta to nie jest niezwykle rzadkie zjawisko. Kobiety grają. Na imprezach dla graczy spotykam naprawdę dużo Pań. Coraz więcej jest nas również w branży e-sportowej, zarówno na scenie jak i w kuluarach, w marketingu czy przy organizacji wydarzeń e-sportowych (nie, nie piszę o hostessach).

Pomijam fakt, że artykuł, który właśnie czytasz, napisała kobieta, która jest wielką fanką rozgrywek e-sportowych (halo, dzień dobry, to ja, może spotkaliśmy się na IEM?) i do tego jeszcze streamuje. Mogę być wyjątkowa (jako osoba, wiadomo), chociaż przyznam, że w ogóle nie czuję się wyjątkowa w swojej growej pasji.

Metodologia badania SuperData

Dane zostały oparte na wynikach ogólnokrajowych ankiet przeprowadzonych w październiku 2017 roku i danych dotyczących oglądalności e-sportu zebranych z Twitch oraz YouTube. Próba dla każdego z krajów biorących udział w badaniu wyniosła 1000 osób. Badanie przeprowadzono w: Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, we Włoszech i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zdjęcie główne: materiały prasowe ESL, Adela Sznajder.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ