Polscy gracze po raz kolejny pod lupą – wyniki Polish Gamers Research 2015

wyniki-badan-polish-gamers-research-polscy-gracze-pod-lupaNiemal 3/4 polskich internautów to gracze, a większość polskich graczy to… kobiety – dowiadujemy się z drugiej edycji badania Polish Gamers Research.

Statystyczny polski gracz jest kobietą

Dużym zaskoczeniem są demograficzne wyniki badania, według których to kobiety stanowią większość polskich graczy. Chyba najwyższa pora zaakceptować fakt, że panie coraz częściej sięgają po gry i nie wstydzą się deklarować jako gracze. Takiej zmiany możemy upatrywać w popularyzacji gier społecznościowych, przeglądarkowych i mobilnych, które to nie tylko według obiegowo krążącej opinii, ale również według wyników badania są ulubionymi platformami pań. Amatorki gier na wymienione platformy stanowią 63% w przypadku gier społecznościowych i po 56% w przypadku gier mobilnych oraz przeglądarkowych. Męskim światem nadal pozostają gry na konsole (70% do 30% kobiet) oraz gry instalowane na PC – tutaj mężczyźni stanowią 61% procent grających.

Numerem jeden wśród polskich graczy są gry instalowane na PC czy laptopie (42%). Na drugie miejsce wskoczyły gry mobilne – na tablecie lub smartfonie gra 40% ankietowanych (w poprzedniej edycji badania – 28%). Kolejne miejsca zajmują gry przeglądarkowe (38%) i społecznościowe (36%). Niemal 1/5 osób gra na tradycyjnych telefonach. Gracze konsolowi nadal stanowią najmniejszą grupę graczy w Polsce. Grę na konsoli deklaruje 15% ankietowanych, przy czym jest to 5-procentowy wzrost w porównaniu z wynikami Polish Gamers Research 2014.

Polish Gamers Research 2015 dane demograficzne
Popularność platform wśród polskich graczy. Wyniki Polish Gamers Research 2015.

Największy odsetek ankietowanych graczy, bo aż 30%, mieszka na wsi. Mimo, iż mieszkańcy największych polskich miast to druga najliczniejsza badana grupa, to stanowi ona jedynie… 14% ankietowanych. 44% graczy ma wykształcenie średnie, 30% podstawowe, a 26% wyższe. Stałe zatrudnienie deklaruje 42% graczy, a odpowiednio 25% i 14% to uczniowie i studenci. Bezrobotni gracze stanowią jedynie 5% ankietowanych.  39% graczy określiło swoją sytuację materialną jako przeciętną, 37% jako dobrą.

Jeśli można, to poproszę za darmo

Dominującą grupą wiekową wśród graczy są osoby do 24 roku – stanowią 43% badanych. Jednak warto zaznaczyć, że większość polskich graczy, bo 57% ankietowanych, to osoby po 24 roku życia.

Polish Gamers Research 2015 wiek gracza
Wiek polskiego gracza oraz ulubione platformy. Wyniki Polish Gamers Research 2015.

Na wszystkich badanych platformach największy udział, oscylujący między 41 a 49%, ma najmłodsza badana grupa. Nic dziwnego, zarówno uczniowie jak i studenci w większości przypadków mają nieporównywalnie więcej wolnego czasu niż statystyczny 25- czy 45-latek. Największą liczebną przewagę młodych graczy obserwujemy wśród fanów gier mobilnych (49%).

Niemal połowa graczy (49%) zapytanych o to, w jaki sposób pozyskuje gry odpowiedziała, że ściąga darmowe tytuły z legalnego źródła w sieci. 34% badanych pozostaje wiernych nieco bardziej tradycyjnym kanałom dystrybucji i gry kupuje w sklepach stacjonarnych oraz supermarketach. Nieco ponad 1/3 polskich graczy (31%) pobiera gry za pomocą Google Play lub App Store’a, a 27% robi zakupy poprzez platformy dedykowane grom, takie jak: Steam, Origin i GOG.com. Część graczy stawia na oszczędność i pożycza (23%) bądź wymienia się grami ze znajomymi lub kupuje gry używane (8%). 23% ankietowanych gry dostaje w prezencie, a 1/5 graczy poszukuje okazji i kupuje w serwisach aukcyjnych, np. na Allegro. Do nielegalnego ściągania gier przyznaje się 13% ankietowanych – najczęściej są to mężczyźni między 15 a 24 rokiem życia z podstawowym wykształceniem mieszkający w dużych miastach.

Polish Gamers Research 2015 źródła gier
Skąd pozyskujemy gry? Wyniki Polish Gamers Research 2015.

Na gry wydajemy nieco więcej niż deklarowaliśmy w ubiegłorocznej edycji badania. 23% ankietowanych na grę PC wydaje od 100 do 200 złotych, 22% kupuje gry w przedziale 50-99 złotych.

Polak nie ma czasu na (wspólne) granie 

Statystycznemu polskiemu graczowi daleko do obrazka osoby dzień i noc przesiadującej przy ulubionych grach. Największy odsetek codziennie grających odnotowano w przypadku symulatorów wirtualnych farm (np. popularna na Facebooku gra Farmville). Do swoich wirtualnych farm codziennie zagląda 20% ankietowanych. Większość graczy, bez względu na gatunek gry, wciska play raz na tydzień bądź rzadziej.

Polish Gamers Research 2015 częstotliwość grania
Częstotliwość grania polskich graczy. Wyniki Polish Gamers Research 2015.

Gry w dalszym ciągu przez większość ankietowanych traktowane są jako rozrywka, sposób na zabicie nudy i zrelaksowanie się po ciężkim dniu w pracy czy w szkole. Nadal 74% polskich graczy preferuje gry jednoosobowe. Wspólne granie przez większość czasu spędzanego przed komputerem lub konsolą jest domeną co piątego badanego (19%). Nie zawsze jednak brak chęci jest powodem samotnego grania. Często powód jest prozaiczny: niezwykle ciężko znaleźć dobre nowe tytuły mające chociaż tryb wieloosobowy, o ubogiej ofercie gier pozwalających na kompletne przejście z drugą osobą nie wspominając. Wystarczy spojrzeć na gry wydane w ubiegłym roku: przytłaczająca większość skierowana jest do osoby lubiącej samodzielne odkrywanie świata gry.

35% graczy wiedzę na temat nowych gier czerpie od znajomych lub rodziny. Jednak najwyższą skuteczność w dotarciu do odbiorcy mają źródła internetowe (reklamy, materiały zamieszczane w sieci, również na portalach społecznościowych). Jedynie 8% ankietowanych w poszukiwaniu informacji o nowych grach sięga po czasopisma drukowane. Co ciekawe, aż 33% graczy nie czuje potrzeby szukania informacji o nowych tytułach.

Polish Gamers Research 2015 źródła informacji o grach
Źródła informacji o nowych tytułach. Wyniki Polish Gamers Research 2015.

Parę słów o Polish Gamers Research

Drugą edycję badania przeprowadziła agencja IQS między 21 kwietnia i 4 maja 2015 roku. Większość danych pochodzi z anonimowej ankiety, która była wyświetlana w serwisach Grupy Onet i na gry-online.pl. Formularz wypełniło 3750 internautów w wieku 15- 55 lat, przy czym na szczegółowe pytania dotyczące każdej z pięciu platform odpowiedziało 750 respondentów.

Nieco większa próba badawcza drugiej edycji Polish Gamers Research oraz coraz większa ilość badań mających na celu analizę społeczności graczy dają nadzieję na stworzenie wiarygodnego wizerunku polskiego fana gier wolnego od stereotypów. Oby tak dalej! Czekamy na kolejne badania!

Polish Gamers Research 2015 próba badawcza metodologia
Metodologia oraz próba badawcza badania Polish Gamers Research 2015.

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ