Słownik gracza: MOBA

co-oznacza-skrot-moba-slownik-mobaPrzez niektórych graczy MOBA są krytykowane za bycie “festiwalem nerwowych klików dla nastolatków”. Przez część rodziców za bycie zbyt absorbującymi, a przez fanów uwielbiane za całkiem nowe podejście do grania. Jednocześnie gry MOBA to najczęściej przewijający się temat w zapytaniach kierowanych do zGRAnej rodziny. Jeśli chcecie wiedzieć więcej na temat gatunku MOBA, zapraszamy do lektury!

Przez gatunek gier MOBA, czyli multiplayer online battle arena, zwanych również ARTS (action real-time strategy) rozumiemy gry online w trybie wieloosobowym rozgrywane na tak zwanych arenach, czyli mapach, ograniczonych planszach z zasobami niezbędnymi do rozgrywki.

 Zazwyczaj gracz ma do wyboru dwie formy gry:

  • player versus environment (pve) to gra przeciwko komputerowi (sztucznej inteligencji). Zwykle podczas meczy pve gracze ćwiczą umiejętności, wypróbowują nowe postacie, testują nowe taktyki. Tak zwane boty, czyli bohaterowie sterowani przez komputer, są zazwyczaj dużo łatwiejszymi przeciwnikami niż inni gracze.
  • player versus player (pvp), czyli gracz na gracza, oznacza, że postacie w naszej jak i przeciwnej drużynie są sterowane przez osoby. Określona liczba graczy, zazwyczaj od 6 do 10 osób, dzieli się na dwie drużyny i walczy ze sobą na arenie. Każdy z graczy steruje jedną postacią o unikalnych umiejętnościach i z przypisaną rolą w drużynie. W ramach gry pvp często zdobywamy punkty rankingowe, które mają odzwierciedlać nasze wyniki na tle innych graczy.

W MOBA kluczowa jest dynamika walki, nie budowanie i doskonalenie bazy. O zwycięstwie decyduje znajomość własnej postaci, taktyka oraz współpraca z pozostałymi członkami drużyny.

Obecny w grach MOBA system rozgrywki zakładający opracowanie strategii, walkę taktyczną i nieustającą współpracę w drużynie oraz rankingi i niezwykle rozbudowane statystyki i analizy sprawiają, że są stworzone do sportu elektronicznego. Każda z najpopularniejszych gier tego gatunku doczekała się turniejów, w których niejednokrotnie można wygrać cenne nagrody rzeczowe i pieniężne. Zanim jednak nasza pociecha popadnie w zachwyt i zechce zostać profesjonalnym graczem, polecam zapoznać się z tekstem Jak zarobić na pasji do gier: profesjonalny gracz.

Gry darmowe, ale…

Za rozgrywane mecze dostajemy nie tylko punkty, ale również określoną ilość waluty danej gry, za którą możemy dokonywać zakupu nowych postaci, ulepszeń, różnego rodzaju bonusów, strojów dla postaci czy skórek zmieniających wygląd gry. Oczywiście twórcy umożliwiają również zapłatę za wymienione przyjemności w złotówkach, euro czy dolarach. Jednak samo granie w MOBA jest darmowe: grę pobieramy za darmo i nie płacimy żadnych miesięcznych abonamentów. Tylko od nas zależy, czy zechcemy wydać realne pieniądze na przyspieszenie niektórych procesów w grze czy zmianę wyglądu postaci.

Coraz częściej w Polsce w sklepach z multimediami czy salonach prasowych można spotkać tak zwane karty przedpłacone (prepaid), wśród których znajdziemy również karty pozwalające za pomocą jednego kodu zasilić złotówkami konto chociażby w League of Legends. To dobra opcja na prezent dla dziecka, który przy okazji pozwala kontrolować nam wydatki dziecka na gry. Karty znajdziemy na przykład w sieci Empik, Relay czy Inmedio. Wyglądają tak:karty_o

→ Dla ciekawskich ←

Termin MOBA funkcjonuje od 2008 roku. Po raz pierwszy został on użyty przez twórców League of Legends, firmę Riot Games. Jednak korzeni taktycznej walki sieciowej, która z czasem przerodziła się w nowy gatunek, znawcy upatrują w grze Herzlog Zwei z 1989 roku.  Za pierwszą współczesną grę typu MOBA uznaje się modyfikację do gry StarCraft firmy Blizzard z 1998 roku o nazwie Aeon of Strife. Przełomowy dla jeszcze wtedy nienazwanego gatunku okazał się rok 2002, w którym jeden z graczy o pseudonimie Eul przeniósł modyfikację Aeon of Strife na silnik innej popularnej gry firmy Blizzard –  Warcraft III: Reign of Chaos. Stworzoną mapę nazwał Defense of the Ancients, w skrócie… DotA. Potem historia gatunku nabiera rozpędu: społeczność graczy ulepsza mapę DotA i tworzy DotA: All Stars, Riot Games startuje z League of Legends, S2 Games wypuszcza  Heroes of Newerth, Valve rezerwuje prawa do DotA i wydaje grę DotA2 w 2013 roku. W 2014 roku firma Hi-Rez Studios startuje ze Smite – MOBA z perspektywy trzeciej osoby (dotychczasowe MOBA mają widok “z góry”). Również w 2014 roku do gry o dominację na rynku MOBA powraca firma Blizzard wypuszczając innowacyjne Heroes of the Storm.

Najpopularniejsze obecnie gry MOBA na świecie: League of Legends, DotA, Heroes of the Storm, Smite, Inifinite Crisis.

Twoje dziecko uwielbia grać w League of Legends? Przeczytaj, o co chodzi w sławnym LoLu!

2 KOMENTARZE

    • Cześć!
      Niestety twojej wersji nie pobierają dostępne źródła. Do 2012 funkcjonowało wiele akronimów na określenie MOBA, jaką obecnie znamy. Z tego, co udało mi się wygrzebać, wcześniej gracze skupieni wokół DotA mówili raczej o ARTS. Tutaj i tutaj jest to dość dobrze opisane.
      Prace nad DotA rozpoczął Eul, dokończył między innymi IceFrog, obecnie (i od dłuższego czasu) pracownik Valve. Także i tutaj dostępne źródła są co do tego wątku zgodne. Dlatego też wolałam napisać o udoskonalaniu pierwszej mapy DotA przez społeczność, a nie powoływać kolejne pseudonimy modderów.