Gra, która leczy?

gra-ktora-leczy-tetris-wyniki-badan-gryNiedawno opublikowano wyniki badań, z których wynika, że gra pamięciowa może… leczyć, a konkretnie ułatwiać codzienne funkcjonowanie osobom cierpiącym na schizofrenię. 

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge pod kierownictwem profesor psychiatrii Barbary Sahasian szukali alternatywnego do leczenia farmakologicznego sposobu na zmniejszenie poznawczych symptomów schizofrenii, takich jak problemy z pamięcią epizodyczną. Obecnie dostępne leki dla osób chorych na schizofrenię dobrze radzą sobie z objawami psychotycznymi, jednak pacjenci w dalszym ciągu poddani są wyniszczającym zaburzeniom poznawczym, przez które przykładowo nie są w stanie wrócić do domu, bo “nie pamiętają” drogi. Brak jakichkolwiek licencjonowanych leków poprawiających funkcje poznawcze chorych na schizofrenię oraz ogromne roczne koszty leczenia spowodowały, że badacze postanowili wykorzystać grę w procesie leczenia.

Coś więcej niż kolejna “pamięciówka”

Przeprowadzone na 22 osobach ze zdiagnozowaną schizofrenią testy gry pamięciowej The Wizard na iPada przeszły najśmielsze oczekiwania naukowców. Badacze podzielili chorych na dwie grupy: grającą w The Wizard i kontrolną grupę leczoną przez czas eksperymentu w tradycyjny sposób. Testujący The Wizard grali w nią w sumie przez 8 godzin w ciągu miesiąca. Po tym czasie wszystkich badanych poddano badaniu pamięci epizodycznej za pomocą testu CANTAB opracowanego przez naukowców z Cambridge. Zbadano również poziom motywacji i ogólnego samopoczucia w kontekście społecznym, zawodowym i psychologicznym.

Prosta gra pamięciowa wpłynęła na poprawę umiejętności poznawczych chorych, w tym poruszanie się po pomieszczeniach i identyfikację przedmiotów i miejsc. Okazało się, że osoby grające w The Wizard popełniły znacząco mniej błędów oraz potrzebowały o wiele mniej czasu na zapamiętanie różnych wzorów w porównaniu do grupy kontrolnej.

Dla naukowców nadal nie jest do końca jasne, w jaki sposób gra wpłynęła na poprawienie codziennego funkcjonowania chorych. Przypuszczają, że poprawa pamięci miała bezpośredni wpływ na funkcje globalne i/lub trening umiejętności poznawczych w grze ma pośredni wpływ na codzienne życie poprzez podniesienie motywacji oraz samooceny dzięki dobrze rozegranej rundzie w grze. Zadania pamięciowe w The Wizard sprytnie wpleciono w narrację, a gracz tak jak w przypadku większości gier, mógł wybrać, kim chce grać i jak chce się nazywać, a za wykonane w grze zadania otrzymywał nagrody. Wszystko po to, by utrzymać zaangażowanie i poczucie postępu czynionego przez nietypowych testerów.

Trening umysłu dla każdego

W ten sposób choroba psychiczna, która może odpowiadać za zmianę zachowania a nawet urojenia i omamy, stała się nieco mniej przerażająca. – Potrzebujemy nowych, niefarmakologicznych sposobów leczenia symptomów schizofrenii. To badanie pokazuje, że prosta gra pamięciowa może pomóc, gdy leki zawodzą. Ponieważ gra jest ciekawa, nawet niezmotywowani i sceptyczni pacjenci zostają zachęceni do gry – wyjaśnia Sahasian.

W kwietniu 2015 roku udoskonalona testowa gra pamięciowa stała się częścią aplikacji Peak. Badacze wspólnie z projektantami stworzyli grę pamięciową Peak Advanced Training (PEGI 3). Gra jest darmowa. Można ją pobrać na systemy iOS i Android.

Szacuje się, że na schizofrenię zapada jedna na sto osób. Naukowcy zapowiadają kolejne eksperymenty z większą próbą badawczą, aby potwierdzić wnioski z pierwszego badania. Tym sposobem gry zyskały kolejne, nieco zaskakujące zastosowanie.

Pełny raport z badań znajdziecie TUTAJ.

Aplikację Peak Advanced Training możecie pobrać TUTAJ.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ