Kim jest statystyczny polski gracz? – mamy pierwsze wyniki Polish Gamers Research 2016

12814428_479128518948927_2950577660295133875_nKim jest polski gracz? Czy gra w League of Legends, Wiedźmina 3 czy może Candy Crush Saga? Ile ma lat? Kupuje gry czy może ściąga nielegalnie z sieci? Na te i inne pytania szukamy odpowiedzi w wynikach Polish Gamers Research 2016.

Rynek gier wideo rozwija się w błyskawicznym tempie. Według prognoz Newzoo ¹ w 2019 roku wartość rynku gier wideo na świecie osiągnie ponad 118 mld dolarów, z czego aż 52,5 mld dolarów stanowi rynek gier mobilnych. To oczywiście zasługa ogromnych inwestycji, które są motorem napędowym dla branży. Jednak nie byłoby inwestycji gdyby nie odbiorcy, gracze. I właśnie o polskich graczach, dzięki corocznemu badaniu Polish Gamers Research, wiemy coraz więcej.

rynek gier wartość 2015-2019 Newzoo

Większość internautów to gracze

69% ankietowanych polskich internautów to gracze. To niewielki spadek w stosunku do poprzedniej edycji badania (Polish Gamers Research 2015), gdzie aż 72% ankietowanych określało się mianem graczy. Zmalał również odsetek kobiet-graczy, według Polish Gamers Reaserch 2016 w tej kwestii osiągnęliśmy równowagę: 50% graczy stanowią kobiety. To spadek w porównaniu do poprzedniej edycji (53% kobiet w PGR 2015) i wzrost względem pierwszej edycji  badania (43%). Przy tak niewielkich różnicach można się jednak zastanawiać, czy jest to początek trendu, czy margines błędu statystycznego. Kolejne lata powinny odpowiedzieć na to pytanie.

Polski gracz dorasta

Do tej pory to najmłodsza grupa graczy, w wieku 15-24, stanowiła największą część polskich ankietowanych. W pierwszej edycji badania było to 39%, rok później 43%. Trzecia edycja badania przynosi jednak poważne zmiany w demografii polskich graczy. Odsetek najmłodszych graczy zmniejszył się aż o 11% i wynosi 32%. Kolejne 32% ankietowanych stanowią gracze w wieku 25-34 lata. W porównaniu z wcześniejszymi badaniami, wzrósł również odsetek graczy w wieku 35-44 (z 17% w 2014 roku do 25% w 2016).

wiek graczy Polish Gamers Research 2016

39% ankietowanych ma wykształcenie podstawowe, 41% średnie, a 20% wyższe. Oczywiście musimy tutaj wziąć poprawkę na to, że 28% badanych wskazało, że nadal się uczy / studiuje.  Aż 45% badanych graczy jest zatrudnionych na stałe, 10% pracuje dorywczo, a 8% nie pracuje, ale zajmuje się domem. Bezrobotni gracze stanowią 9% ankietowanych. Pokrywa się to ze średnim rejestrowanym bezrobociem w 2016 roku, czyli gracze nie są ani mniejszymi ani większymi nierobami niż reszta Polaków.

Polscy gracze dość optymistycznie oceniają swoją sytuację finansową. 35% ankietowanych ocenia ją jako dobrą, a 40% jako przeciętną. Tylko 15% twierdzi, że sytuacja finansowa w ich gospodarstwie domowym jest zła.

Na czym grają Polacy?

Ponad połowa (54%) ankietowanych deklaruje, że gra na smartfonie lub tablecie. To ulubiona forma grania Polaków, która jednocześnie z największą siłą zyskuje nowych graczy. W pierwszej edycji badania zainteresowanie grami mobilnymi wyrażało jedynie 28%. Ciekawe, czy większy wpływ na to ma rosnąca liczba takich urządzeń, czy rosnąca jakość gier mobilnych.

45% badanych graczy sięga po gry na PC (w 2014 było to 35% badanych). Sukcesywnie na popularności zyskują też gry konsolowe. W trzeciej edycji Polish Gamers Research 19% ankietowanych zadeklarowało, że gra na konsoli (w 2014 było to 10% badanych).

Gry w serwisach społecznościowych, choć nadal cieszą się dużą popularnością w Polsce, zanotowały w tegorocznej edycji pytania niewielki spadek graczy. Obecnie w gry społecznościowe gra 34% ankietowanych (36% w roku 2015), z czego aż 67% stanowią kobiety. Gry społecznościowe pozostają główną formą grania wśród ankietowanych Pań. Jednocześnie, co widać w wynikach Polish Gamers Research 2016, kobiety coraz mocniej angażują się w grę na różnych platformach.

Jeśli zaś chodzi o popularność platform cyfrowych, to w naszym kraju niemal niepodzielnie rządzi jedna: Steam. Dla aż 43% ankietowanych to właśnie Steam jest platformą cyfrową gier wideo pierwszego wyboru.

Jak grają Polacy Polish Gamers Research 2016

Coraz więcej kobiet sięga po gry na konsole i PC

Gry mobilne, PC, w serwisach społecznościowych, przeglądarkowe i na konsoli – na każdej z badanych platform zwiększa się odsetek kobiet wybierających daną formę grania.

Największy skok zainteresowania płci pięknej widać w temacie gier na smartfony i tablety (kobiety stanowiły w 2014 roku 42% graczy mobilnych, w 2015 już 56%, a w 2016 aż 64%). Gry na smartfony i tablety pozostają na drugim miejscu wśród sposobów grania zdominowanych przez kobiety. Pierwsze miejsce nadal należy do gier społecznościowych. W tej edycji badania aż 67% graczy społecznościowych to kobiety (63% w Polish Gamers Research 2015). Jednocześnie widać wzrost zainteresowania kobiet grami konsolowymi – w pierwszej edycji badania kobiety stanowiły jedynie 22% graczy konsolowych, w 2016 roku po już 31% grających na konsolach to kobiety. To naprawdę niezły wynik! Coraz więcej ankietowanych Pań spędza czas wolny grając w gry zainstalowane na komputerze – obecnie jest to aż 42% ankietowanych pecetowców. W pierwszej edycji Polish Gamers Research była to niespełna 1/3 badanych kobiet (30%).

ulubione formy grania kobiet i mężczyzn Polish Gamers Research 2016Mężczyźni w przeciwieństwie do badanych kobiet pozostają raczej stali w swoich preferencjach odnośnie platform. Tak jak w latach ubiegłych, Panowie stanowią większość wśród grających na konsolach (69%) i na PC (58%). Co ciekawe, drastycznie spada udział mężczyzn w rynku gier mobilnych (36% w 2016, 44% w 2015 i 58% w 2014). Można też zauważyć mniejszy udział męskiej części graczy w grach przeglądarkowych (37% w 2016 vs 55% w 2014) i w serwisach społecznościowych (33% w 2016 vs 37% w 2015).

Czyżby twórcy gier na konsole i PC brali korepetycje u swoich mobilnych i społecznościowych kolegów, jak lepiej trafiać w gusta pań?

Gry mobilne dla zabicia nudy, gry na PC dla odstresowania

Nie mą wątpliwości, że gramy coraz częściej i chętniej. Myli się jednak ten, który sądzi, że niezależnie od platformy, na której gramy, robimy to z tych samych pobudek.

Gry na PC i konsoli służą Polakom za sposób na relaks i ułatwiają radzenie sobie ze stresem. Komputer stacjonarny, laptop (73%) lub konsola (63%) to sprzęt pierwszego wyboru dla szukających odpoczynku przy grze. Co ciekawe, równie często (63% badanych) gry społecznościowe są wybierane jako sposób na relaks po ciężkim dniu.

Dla zabicia czasu w mniej fascynujących chwilach życia najczęściej wybieramy gry na smartfonie lub tablecie (75%) i w przeglądarce (59%).

Niestety niezależnie od preferowanej platformy, dla niewielkiego odsetka graczy czynnikiem zachęcającym do sięgnięcia po grę są rozwój umiejętności lub nauka czegoś nowego. Największy potencjał w tej materii gracze upatrują w grach instalowanych na PC – 33% ankietowanych sięga po gry PC w celach edukacyjnych.

Polacy wolą grać samotnie niż z innymi

Ponad połowa (53%) ankietowanych deklaruje, że gra jedynie samotnie. To wzrost aż o 9% w porównaniu z pierwszą edycją badania Polish Gamers Research. Jedna piąta badanych woli grać w pojedynkę, jednak czasem skusi się na grę multiplayer lub w trybie kooperacji.

Coraz większa ilość dobrych, angażujących tytułów single player (przeznaczonych dla jednego gracza) i jednocześnie mniejszy wybór gier multiplayer lub z trybem kooperacyjnym z pewnością jest jednym z powodów, dla którego Polski gracz częściej zasiada przed komputerem czy konsolą w pojedynkę. Oczywiście nie bez znaczenia na tę daną pozostaje duża popularność gier mobilnych w naszym kraju, które w przeważającej większości przeznaczone są właśnie dla jednego gracza. Popularności trybom wieloosobowym z pewnością nie przysparza też fakt, że na konsolach najnowszej generacji granie przez sieć jest dodatkowo płatne.

style grania Polakó Polish Gamers Research 2016

Gdzie kupujemy gry?

Polacy, jeśli decydują się na zakup gry na konsole lub PC, w większości przypadków (52% wskazań) kupują pudełkową (fizyczną) wersję gry. Niemal równie często (47% wskazań) jak na zakup wersji pudełkowej gry decydujemy się na ściągnięcie gry ze strony producenta lub serwisu z grami. Blisko w jednej trzeciej zakupów gier (29%) decydujemy się na zakup wersji cyfrowej gry, na przykład przez platformy takie jak Steam.

27% ankietowanych wskazało, że chętnie wymienia się grami lub pożycza interesujące ich tytuły od znajomych. 1 na 9 ankietowanych (11%) wskazał, że pobiega gry z nieoficjalnych stron z grami płatnymi, czyli… pobiera je nielegalnie. W poprzedniej edycji badania do pobierania gier z nielegalnych źródeł przyznało się 13% ankietowanych – niewielki spadek, który jednak cieszy. Niestety, 7% badanych twierdzi też, że korzysta z tajemniczych “innych źródeł”.

Polak lubi gry darmowe

Lubimy wydawać na gry wideo niewiele lub właściwie nic. Aż 67% ankietowanych przyznało, że w minionym miesiącu grało w tytuł free-to-play. O nowych grach najczęściej dowiadujemy się od znajomych (33% wskazań) lub z serwisów społecznościowych (23%). Nieco ponad 1/5 ankietowanych (22%) jako źródło informacji o nowych tytułach podaje reklamy w telewizji. Co ciekawe, aż 35% badanych w ogóle nie jest zainteresowana informacjami na temat nowych gier wideo.

źródła informacji o nowych grach Polish Gamers Research 2016

E-sport? Poproszę!

W trzeciej edycji badania po raz pierwszy przyjrzano się fenomenowi e-sportu na polskim rynku. Okazuje się, że 12% ankietowanych graczy ogląda i jest zainteresowana e-sportem. Na podium ulubionych tytułów e-sportowych Polek i Polaków znalazły się: Counter Strike (32%), League of Legends (21%) i World of Tanks (14%). Wyniki ciężko tutaj nazwać zaskakującymi.

Ciekawą informacją jest natomiast duża różnorodność tytułów e-sportowych, które podobają się polskim graczom. Ankietowani poza wymienionymi wyżej tytułami, deklarowali swoją sympatię dla Hearthstone’a – sieciowej gry karcianej, StraCrafta 2 – strategii czasu rzeczywistego i DotA 2 – kolejnego tytułu MOBA w zestawieniu TOP 6 ulubionych gier e-sportowych badanych. Zmagania w tytułach e-sportowych profesjonalistów i amatorów oglądamy głównie za pośrednictwem dwóch platform: YouTube (40% wskazań) i Twitch.tv (39%).

trendy w esporcie Polska Polish Gamers Research 2016

I to by było na tyle! Pełne wyniki badania Polish Gamers Research poznamy już 23 maja 2017 r. podczas konferencji Digital Dragons w Krakowie. Oczywiście damy Wam znać o kolejnych ciekawych statystykach, które poznamy podczas prezentacji wyników!

O badaniu Polish Gamers Research 2016

Jak co roku badanie zostało przeprowadzone przez Krakowski Park Technologiczny, Onet.pl, GRYOnline.pl. Polish Gamers Research 2016 przeprowadzono przy zaangażowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Rozwoju, Creative Europe Desk Polska, ARP, Polish Games Association i IQS.

Trzecia edycja badania polskich graczy i rynku gier wideo została przeprowadzona przez agencję IQS na grupie ponad 1200 internautów w wieku 15-55 lat metodą RTS na podstawie Omnibusa IQS96.

Źródło infografik: GamePlanet.onet.pl, Polska Grupa Infograficzna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ