Jeśli jesteś rodzicem grającego dziecka i chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat gier wideo, to mamy coś dla Ciebie. Pierwszą na polskim rynku książkę, która w kompleksowy sposób tłumaczy rolę gier wideo w życiu rodziny. I do tego napisana przez Damiana Gałuszkę, socjologa i doktoranta na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także… autora zGRAnej rodziny!
“Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje” to publikacja, która w mojej ocenie powinna znaleźć się w każdym domu. Niezależnie od tego, czy gracie rodzinnie, czy też gry są drażliwym tematem wielu domowych sporów, ta książka pomoże Wam zrozumieć świat elektronicznej rozrywki.
“Gry wideo w środowisku rodzinnym” to ponad 250-stronicowa książka, w której poruszane są zagadnienia dotyczące między innymi:
- cyfrowego rodzicielstwo jako wyzwania dla współczesnych rodziców
- gier wideo w komunikacji pomiędzy dziećmi i rodzicami
- gier wideo w szkole i edukacji nieformalnej
- podstawowych pojęć i koncepcji teoretycznych w grach wideo
- charakteru relacji zachodzącej pomiędzy graczem a grą
- wartości otoczenia społecznego w kontekście wsparcia rodziców wychowujących dorastających graczy
- ekonomicznych i kulturowych znaczeń gier cyfrowych we współczesnym świecie
Co istotne, w książce temat gier wideo nie jest ujęty jednostronnie. Znajdziecie tutaj również zagadnienia kontrowersyjne, jak chociażby kompulsywne granie.
Co istotne, “Gry wideo w środowisku rodzinnym” to nie teoretyczny wywód badacza, a praktyczne podejście do tematu. W książce nie brakuje praktycznych rekomendacji dotyczących wykorzystania gier cyfrowych jako narzędzia wychowawczego i dydaktycznego.
Jeśli jakimś sposobem jeszcze Was nie przekonałam do sięgnięcia po książkę Damiana, zapoznajcie się proszę z poniższym fragmentem wstępu, który mnie kupił bez reszty.
Damian, oddaję głos:
“Wielu osobom wydaje się, że w grach komercyjnych nie ma żadnej dodatkowej wartości. Jednak najpoważniejszym błędem jest chyba ten polegający na separacji świata „poważnych” dorosłych i „infantylnych” dzieci. Chodzi mi tutaj o sytuacje, kiedy praktyka grania jest traktowana jako aktywność właściwa tylko dzieciom i nastolatkom, ale z pewnością nie osobom dorosłym.
Efektem takiego myślenia jest między innymi izolacja grających dzieci od ich opiekunów. Pomija się tu więziotwórczy potencjał tego medium. Cyfrowa zabawa mocno angażuje przedstawicieli młodszego pokolenia w świat, który często jest obcy ich rodzicom, a przecież zabawa stanowi nieodłączne doświadczenie chyba wszystkich ludzkich generacji. Innym problemem jest to, że bardzo często traktuje się gry wideo jako rodzaj „cyfrowej niani”, która zapewnia dorosłym „chwilową” (bo przecież niekiedy wielogodzinną) wolność od własnych dzieci i trochę czasu dla siebie.
Zasadniczym celem tej książki jest pokazanie gier wideo jako medium, które odpowiednio wykorzystane oferuje czas „dla nas”, tzn. wspólny czas dzieci i rodziców, który z pewnością nie jest zmarnowany.”
Z ogromną przyjemnością zapraszam Was do lektury książki “Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje” Damiana Gałuszki.
Gdzie kupić książkę?
Książkę można pobrać bezpłatnie na stronie www.grywrodzinie.pl (wersja elektroniczna) lub kupić wersję drukowaną TUTAJ.