Gracze w słusznej sprawie

gracze-w-slusznej-sprawie-dobra-strona-graniaPasja do gier nie kończy się po wyłączeniu sprzętu do grania. Okazuje się, że społeczność graczy na całym świecie coraz częściej organizuje i angażuje się w różnego rodzaju akcje charytatywne. Potrzebę pomocy i dzielenia się z potrzebującymi widzą też sami twórcy gier.

Maratony dla potrzebujących: Games Done Quick

Profesjonalny sprzęt do grania, zapasy jedzenia i jeden cel: jak najszybsze przejście klasycznych, dobrze znanych gier. Całe przedsięwzięcie oglądają na żywo i za darmo tysiące graczy z całego świata. Widzą gracza zmagającego się z tytułem, za jego plecami znajomych oraz sprawców całego zamieszania – organizację Speed Demos Archive. Śmiech, dobra zabawa, rozmowy o taktykach na tego i tego przeciwnika, na tę i na tamtą lokację. Z boku ekranu widzimy licznik i słyszymy: Super, mamy pierwsze 100 tysięcy dolarów dla fundacji! 

Tak, ludzie wpłacają niemałe sumy za oglądanie profesjonalistów, którzy grają w ich ulubione gry. Charytatywne speedruny (czyli jak najszybsze przejścia gier) cieszą się coraz większą popularnością. Są widowiskowe i wymagają niezwykłej znajomości tytułu. Bardzo często, aby podgrzać atmosferę i zachęcić oglądających do większych wpłat na rzecz fundacji, speedrunnerzy obiecują pokazanie sekretu w grze, alternatywnej drogi, nieznanej sztuczki, jeśli tylko gracze wpłacą w ciągu paru minut określoną sumę pieniędzy na konto zbiórki.

Awesome Games Done Quick, czyli zimowa edycja maratonu za cel stawia sobie zbiórkę pieniędzy dla Prevent Cancer Foundation, czyli amerykańskiej fundacji, która wspiera wczesne wykrywanie raka poprzez badania i edukację społeczności. Rok temu na ten cel podczas maratonu zebrano ponad 1 milion dolarów. To absolutny rekord, który organizatorzy (i gracze) mają zamiar pobić podczas tegorocznej edycji, która rozpoczyna się już dzisiaj, 4 stycznia 2015 roku. Awesome Games Done Quick potrwa do 10 stycznia 2015 roku.

Zapraszamy na stronę akcji oraz do oglądania i wspierania wpłatami fundacji! Wpłat będzie można dokonywać za pomocą PayPala.

Tutaj znajdziecie rozpiskę godzinową wydarzenia. Strona automatycznie dostosowuje godziny do naszej strefy czasowej.

Wakacyjna edycja wydarzenia, czyli Summer Games Done Quick będzie miała miejsce zapewne w czerwcu bądź lipcu 2015 roku. Z pewnością o niej napiszemy na łamach zGRAnej.

Humble Bundle: tanie gry i pomoc potrzebującym w jednym

Specjalnie dedykowane wydarzenia charytatywne z grami w tle to świetny pomysł, jednak okazuje się, że gracze mogą wspierać organizacje charytatywne przy każdym zakupie gry i to przez cały rok! Umożliwia to między innymi platforma Humble Bundle, czyli sklep, w którym kupując grę lub tak zwane paczki gier, przekazujemy część z zapłaconej kwoty wybranej przez nas fundacji. W przypadku zakupy pojedynczych tytułów, na cele charytatywne przekazywane jest 10% wpłaconej kwoty. Humble Bundle zyskał jednak swą popularność przez wspomniane zestawy (paczki) gier, które można nabyć w okazyjnych cenach. Gracze sami podają cenę, jaką gotowi są zapłacić za dany komplet (istnieje jedynie niska stawka minimalna) oraz wybierają, jaka część wpłaty na trafić do twórców gry, ekipy Humble Bundle oraz na cele charytatywne. Istnieje możliwość przekazania nawet 100% kwoty na konto wybranej fundacji. Strona jest w wersji angielskiej, a wpłat można dokonywać za pomocą konta PayPal (warto założyć, konto jest proste w obsłudze, a firma posiada przedstawicielstwo oraz obsługę techniczną w Polsce), kartą kredytową/debetową (musi być “wypukła”, tylko takie umożliwiają płatności przez internet), Google Wallet, poprzez konto na Amazonie lub Bitcoinami.

Gaming for good: razem możemy więcej

Na początku był Athene, gracz-zawodowiec streamujący swoje gry, który stwierdził, że pora wykorzystać swoją sławę i kontakty, aby pomóc potrzebującym dzieciom. Na rozgrzewkę, wspólnie ze swoimi znajomymi i społecznością graczy, zebrał ponad 1 milion dolarów, aby pomóc dzieciom głodującym w Afryce. Pomysłodawca akcji poleciał do Mali, spotkał dzieci, którym pomogła fundacja i nie omieszkał kręcić relacji na żywo, podczas której zebrano kolejne 100 tysięcy dolarów dla fundacji. Potem już poszło z górki: Athene powołał do życia stronę gamingforgood.net, na której gracze mogą pobrać gry, przekazując dotację dla fundacji Save the Children. Twórcy i wydawcy gier przekazują klucze do gier za darmo, nie czerpiąc z całej akcji nic, poza satysfakcją. Płatności można dokonywać kartami płatniczymi.

Athene stawia przed społecznością graczy kolejne wyzwania i cele. Do tej pory dzięki współpracy wydawców i twórców gier z całego świata oraz wpłatom graczy platforma Gaming for Good oraz inne akcje organizowane przez Athene zebrały ponad 20 milionów dolarów.

gamingforgood_athene

Podziel się grą. Spraw komuś radość

Coraz więcej osób jednoczą wokół siebie organizacje non-profit, których celem jest pomoc dzięki grom osobom wykluczonym, niepełnosprawnym, biednym lub żyjącym w trudnych warunkach. Amerykańska fundacja Child’s Play zajmuje się spełnianiem marzeń dzieci z hospicjów, wysyłką gier, zabawek i książek do szpitali na oddziały dziecięce, organizacją sal do gier w schroniskach i ośrodkach społecznych. Organizacja AbleGamers dzięki grom wideo pomaga osobom niepełnosprawnym w powrocie do normalnego życia, nawiązywaniu relacji, integracji ze społecznością i szukaniu pasji. Podobny cel stawia przed sobą działająca na terenie Wielkiej Brytanii fundacja Special Effect, która pomaga osobom z fizyczną niepełnosprawnością grać w gry wideo i tym samym sprawić, aby ich kondycja nie była przeszkodą w rozrywce. Kolejną ciekawą inicjatywą jest strona extra-life.org, która umożliwia streamowanie (nagrywanie obrazu z gry i oglądanie na żywo rozgrywki przez widzów) gier i wpłacanie dotacji na wybrany z listy szpital Children’s Miracle. Grać i oglądać możemy na całym świecie, niestety jednak wybór szpitali ograniczony jest do USA. Nie uważacie, że podobna inicjatywa w Polsce miałaby duże szanse powodzenia?

W Polsce też zaczynamy działać!

Co prawda nie możemy pochwalić się aż tak głośnymi zrywami graczy czy fundacji growych jak to ma miejsce w USA, jednak i na naszym podwórku dostrzegamy inicjatywy, które są obiecującym początkiem growych akcji charytatywnych.

Gramytatywnie to do tej pory największy polski charytatywny maraton gier. Organizowany przez portal Arhn.eu od 2012 roku zebrał ponad 80 tysięcy złotych. Podczas tegorocznej edycji udało się uzbierać aż 45 tysięcy złotych, co stanowiło ponad 180% potrzebnej kwoty. Tym razem polscy gracze zbierali, aby pomóc małemu chłopcu, który zmaga się z wrodzoną wadą serca. Mam nadzieję, że za rok Gramytatywnie ponownie wystartuje!

Kolejną udaną próbę zainteresowania polskich graczy pomocą innym podjął Hubert “Gordon” Blejch, który postanowił pobić rekord Guinessa w ciągłym graniu w grę komputerową. W październiku, podczas Poznań Game Arena, największych w Polsce targów gier, Gordon zasiadł na 135 godzin 15 minut i 10 sekund do Sniper Elite III Afrika. Pobił tym samym dotychczasowy rekord o ponad 48 minut. Zgodnie z zasadami, na każde 60 minut gry graczowi przysługiwało 10 minut przerwy, które można było kumulować. W ten sposób możliwe było ucięcie sobie drzemki czy zjedzenie posiłku. Bicie rekordu nadzorowało 6 osób, a sam Gordon długo przygotowywał swój organizm do bicia rekordu. Musiał między innymi przystosować swój organizm do 20-minutowych drzemek, które podczas maratonu miały mu zastąpić sen. Podczas gdy Gordon grał, gracze mogli oglądać jego zmagania na żywo i wpłacać darowizny dla polskiej fundacji RAK-OFF oraz wspomnianą wcześniej międzynarodową organizację Child’s Play. Przez 135 godzin udało się zebrać 2,4 tysiąca dolarów.

Godna uwagi i pochwały jest też inicjatywa Tłumaczymy w rytmie serca, która tworzy polskie wersje językowe gier komputerowych i zupełnie za darmo udostępnia je graczom. Wdzięczni za lokalizacje gier oraz osoby wspierające inicjatywę, mogą podziękować zespołowi BDiP wpłacając pieniądze na cele charytatywne. Obecnie trwa zbiórka na pomoc małej Natalii, u której wykryto poważne wady serca. Serdecznie zapraszamy na stronę zbiórki na siepomaga.pl. Zbiórka potrwa do 31 stycznia 2014 roku, jednak jak łatwo się domyślić, po zakończeniu jednej, pojawi się kolejna. Zespół BDiP spolszczył do tej pory 15 tytułów, z przygotowaniu są już kolejne. Więcej informacji na temat prowadzonych obecnie projektów znajdziecie na fanpage’u akcji.

Niecodzienny sposób zwrócenia uwagi na problem oraz wsparcia dzieci podjęli twórcy This War of Mine, czyli 11bit studios. Nawiązali oni współpracę z międzynarodową organizacją War Child, która chroni dzieci żyjące na terenach konfliktów zbrojnych na całym świecie. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie na stronie studia: Celem współpracy jest nie tylko zbiórka funduszy na statutowe cele War Child, ale także zwiększenie świadomości społeczeństwa oraz graczy This War of Mine, odnośnie sytuacji dzieci uwikłanych w konflikty. Działania zbrojne są rzeczą, która zdaniem 11 Bit Studios i War Child powinna mieć miejsce wyłącznie w grach na konsolach i komputerach, a nie w rzeczywistym świecie. Poprzez stworzenie gry, która pokazuje prawdziwy wpływ wojny na życie cywili, developer pomaga zwiększyć wiedzę na temat straszliwych konsekwencji takich działań oraz potrzebnej pomocy.

Czytając o wymienionych wyżej akcjach można jedynie życzyć całej społeczności graczy, twórcom i wydawcom gier, aby podobnych pomysłów pojawiało się coraz więcej. Wszystkie polskie przykłady akcji charytatywnych miały miejsce w minionym, 2014 roku. Miejmy nadzieję, że świeżo rozpoczęty 2015 rok będzie o wiele bogatszy w społeczne i charytatywne zrywy graczy. W końcu jeśli uda się przenieść choć odrobinę pasji i zaangażowania graczy z gier do realnego świata, będziemy mogli przenosić góry, prawda?

3 KOMENTARZE

  1. Fajnie, że się załapałem, choć kwota jaką udało mi się uzbierać jest niestety śmiesznie mała. Mam nadzieję że w tym roku pójdzie lepiej:)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ